Matkaopas autenttiseen paratiisiin – Raja Ampat

Ennen kuin kirjoitan mitään mistään yksittäisestä paikasta reissumme varrelta, haluan päästä kertomaan muutaman sanan yleisistä asioista. Elämä Raja Ampatin eristäytyneillä paratiisisaarilla oli minulle yksi mahtavimmista kokemuksista, mutta niin kliseisen hienolta kuin se kuulostaakin, niin eristäytyneillä saarilla eläminen ei välttämättä ole sitä miltä se korvaan kuulostaa. Kotisohvalla on helppo haaveilla täydellisen turkooseista paratiisisaarista, ilman että käsittää mitä se käytännössä edes tarkoittaa. Kerron nyt teille pintaraapaisuna muutamia huomion arvoisia seikkoja Raja Ampat saarista.

Raja Ampat“My kind of way to enjoy beauty of the world”
Raja Ampat, West Papua, Indonesia

Matkustaminen ja välimatkat

Raja Ampatin saariryhmä sijaitsee päiväntasaajan eteläpuolella Indonesian länsi-papualla, Papua-Uuden Guinean naapurissa. Matkanteko suomesta kesti kauan, sillä perille pääsyyn vaadittiin kolme eri lentoa. Ensimmäinen väli Helsinki – Singapore kesti 11 tuntia, toinen lento Singapore – Jakarta väliin meni 2 tuntia ja viimeiseen lentoon Jakarta – Sorong vielä 4 tuntia.

kartta

Alun perin olin varannut kaikki lennot noin kolmen tunnin vaihtoajoilla, tarkoituksena päästä mahdollisimman nopeasti Papualle asti. Tässä kohtaa kohtasimme Jakartan lentokentällä ensimmäisen “vastoinkäymisen”, kun Jakarta – Sorong lento olikin peruttu. Meidän alkuperäinen lentomme olisi ollut Nam Air:n operoima yölento, joka on Raja Ampatia käsittelevillä keskustelupalstoilla hyvinkin yleinen puheenaihe peruutettuja lentoja koskien. Odottelun ja säädön jälkeen virkailijat saivat meidät Batik Air:n aamun ensimmäiselle lennolle ja tarjosivat tietenkin yön lentokenttähotellissa. Viivästys ei onneksi matkasuunnitelmia onneksi haitannut, koska meidän oli joka tapauksessa tarkoitus viettää yksi yö myös Sorongissa. Viivästyksen myötä pääsimme checkaamaan suoraan hotelliin sisään ja olimme perillä 16.00 alkuperäisen 06.00 sijasta. Lentoihin kannattaa varata joustovaraa, koska tuo lentojen viivästyminen / peruuntuminen Papualle ainakin Nam Air:lla on ihan perus juttu. Sorongiin pääsee lentämään myöskin Garuda Indonesialla, jonka reitti kulkee Makassarin kautta.

Sorongista jatkoimme seuraavana aamuna Bahari Expressin laivalla Waisaille, jossa sijaitsee Waigeon saaren satama. Bahari Express kulkee Sorong – Waisai välin kahdesti päivässä ja matkaan kuluu noin kaksi tuntia. Normaalin laivalipun hinta on 125 000rp (7,80€) ja aikataulut kannattaa tarkistaa aina yhtiön sivuilta. Waisaista Kri saarelle meni vielä pienellä moottoriveneellä tunnin verran. Tässä vaiheessa olimme vihdoin päässeet perille paratiisiin!

<wayag4 (1 of 1)

kartta_waisai

Joten, jos laskee ajallisesti matkaan käytetyn ajan siitä hetkestä, kun kone Helsinki-Vantaalta nousi ilmaan, niin palmun alla olimme vasta 57 tuntia myöhemmin. Sorongissa meillä meni laivan odotteluun se pisin aika eli noin 22 tuntia. Takaisin tultaessa vietimme yhden päivän Singaporea koluten, joten matka-aika oli sama. Matkan voisi varmasti mennä vieläkin nopeammalla tahdilla, jos ei lentojen myöhästymisiä pelkäisi. Mutta mielestäni myöhästymisiin kannattaa hieman varautua ja jättää vaikkapa Sorongiin tai Waisaihin yksi yö ennen saarilla lähtöä.

bungalow_1

Jos minulta kysytään, niin tämä kaikki vaiva oli todellakin sen arvoista, mutta ymmärrän niitä, jotka tällä hetkellä pitävät meitä kahjoina. 😀 Lähdin etsimään sitä aitoa ja autenttista paratiisisaarta ja sen löysinkin. Löysin paikan, jonne tahdon palata hetkeksi joka ikinen päivä.

Majoitukset

Moni nykyään haluaa matkustaa trendikkäästi vailla suunnitelmia ja tuntea elävänsä päivä kerrallaan. Suosittelen kuitenkin hautaamaan sellaiset ideat Raja Ampatille matkatessa. Raja Ampatin saarilla ei ole montaakaan eri majoitusvaihtoa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) saatavilla ja suurin osa muutenkin on Homestay majoituksia. Homestay tarkoittaa majoitusta paikallisten kotona, pihapiirissä tai kylissä. Majoitus on hyvin autenttista ja sähköä ei yleensä ole kuin muutaman tunnin päivässä tai sitten sitä ei ole ollenkaan. Täällä ei voi oikeastaan missään tehdä perus Thaimaa reppureissuilta tutuksi tullutta ovelta ovelle kyselyä hinnoistakaan, ellei ole sitten varaa / halukkuutta maksaa kalliita venekyytejä.
Kaikkialla bambumajat ovat lähes samanlaisia ja hintaisia. Sukellus resorttien sekä liveboard reissujen hinnat ovat tietenkin omaa luokkaansa ja niistä saakin yleisesti vain viikon mittaisia paketteja. Välimatkat saarelta toiselle on myöskin pitkät ja tällä hetkellä korruption takia esimerkiksi bensan hinta on melkoinen. Jos tarkoitus on vain viettää muutama viikko, niin suosittelen lämpimästi suunnittelemaan reissun jo etukäteen.

Raja AmpatWombon Homestay Kri saarella

Edullisimmin alueella saa yövyttyä tietenkin paikallisten bambumajoissa, mutta silti ongelmaksi voi hyvinkin nopeasti tulla venematkat vaikkapa snorklaamaan tai alueen nähtävyyksille. Tähänkin on jo ratkaisu: Homestayt + pakettimatkat. Me otimme jo kotona yhteyttä muutamaan paikalliseen matkanjärjestäjään, joiden majoitus oli Homestay majoitusta ja joiden hintaan kuului muutamia snorklauskohteita jne. Paketit myös tarjoavat yleensä menopaluu venematkat Waisaihin, joten siinäkin mielessä ne ovat helppoja ratkaisuja.
Näiden matkapakettien hinnat mietityttivät kaikista eniten, sillä samojen pakettien hinnoissa saattoi eri firmoilla olla satojen eurojen hintaeroja. Näin jälkeenpäin tiedän todellakin miksi jonkun toimiston matka saattaa maksaa tuplasti toiseen verrattuna ja erotus tulee puhtaasti esiin veneiden tasossa. Me päädyimme ottamaan ensimmäiseksi viideksi päiväksi yleiseen hintatasoon nähden melko halvan paketin ja taisimme katua sitä jo toisena päivänä. 😀 Homestay oli kyllä aivan ihana, mutta venematkat ehkä jotain hirveintä ikinä! Välimatka esimerkiksi kuuluisalle Wayagille on yhteen suuntaan jo pelkästään neljä tuntia ja jos joudut neljästä tunnista kolmena pelkäämään henkesi edestä, voi jotain olla jo pielessä. Palaan tähän viiden päivän kokemukseen hieman myöhemmin kuvien ja sanojen parissa.

homestay6 (1 of 1)En tiedä haluanko edes sanoa ääneen, mutta tällä veneellä kävimme
neljän tunnin päässä keskellä suurta valtamerta..

Toisen viikon halusin päästä viettämään vähän paremmissa bambumajoissa, mutta kuitenkin kohtuu hintaan. Meidän säästöillä ei olisi päästy monien tuhansien sukellus resortteihin tai liveboard reissuihin.
Löysin lopulta yksityisellä saarella sijaitsevan Doberai Eco Resortin, jossa vietimme reissumme viimeiset seitsemän yötä. Doberai oli uskomaton paikka, eikä ympäristöä tutkiessa voinut muuta kuin haukkoa henkeään. Heräsimme joka aamu lintujen pirteään lauluun ja aamun unisimmat hetket nautin itsekseni terassilla istuen ja elämästä nauttien. Olimme Doberain ainoat asiakkaat koko viikon ajan ja se oli täyttä luksusta meille. Suihkusta tuleva suolainen vesi, netittömyys ja jopa puhelimen signaalin puuttuminen ei tässä paratiisissa meitä haitannut. Kerron tästäkin paikasta vielä myöhemmin lisää sanoin ja kuvin.

bungalow_2

Raja Ampatille matkaavat tulevat jo pienen googlettelun jälkeen huomaamaan majoitusten suuret hintaerot ja siinä vaiheessa on vain päätettävä, minkä hinnan kokemuksestaan on valmis maksamaan. Aina ei tarvitse olla se kaikista kallein majoitus, jotta pääsisi kokemaan jotain suurta ja hienoa, mutta kannattaa olla tarkkana mistä maksaa.
Parhaiten tietoa Homestay majoituksista, hinnoista sekä kaikesta muusta Raja Ampatiin liittyvästä voi lukaista Stay Raja Ampat – sivuilta.

Autenttisuus

Varsinkin Homestay majoituksia varatessa kannattaa kysyä itseltään, onko valmis nukkumaan bambusta tehdyissä mökeissä? Kun jättää sen kaiken romantisoinnin tuosta pois, niin käytännössä se tarkoittaa lattialla nukkumista, hyvin kosteita ja nihkeitä öitä ilman sähköä tai omaa vessaa, satunnaisia vierailevia torakoita tai jopa rottia. Tätä ei kuitenkaan pidä pitää syynä jättää tällaista kokematta, se vain pitää tiedostaa jo ennen matkaan lähtemistä. Vaikka tykkäänkin todella paljon majoittua luksus resorteissa, menee nämä Raja Ampatin nihkeätkin yöt kärkeen henkilökohtaisella listalla. Se oli kuitenkin se paratiisi, jota olin lähtenyt etsimään maailman toiselta puolelta.

homestay_wombon2Wc ja suihku rakennukset Wombon Homestayssa

Saarilla ei ollut apinoita tai muitakaan suurempia villieläimiä, mutta riuttahaita senkin edestä. Ne eivät ole ihmiselle vaarallisia, mutta kiinnostuivat kyllä joka kerta verestä, kun niitä joku sattui syöttämään kalanperkeillä. Kummankin majapaikan rannassa vieraili kolmesta kuuteen pienempää haita ja Doberain poukamassa pienet hait viipyvät kasvamassa aina kolmen kuukauden ajan. Sen jälkeen tulee kuukauden tauko, jonka jälkeen taas uudet hait saapuvat paikalle kasvamaan. Kaksi metrinen äiti hai luonnollisesti odottelee vähän matkan päässä. Viimeisenä päivänä lähdimme 45 minuutiksi snorklailemaan hain reviireille, muttemme törmänneet siihen missään vaiheessa.
Kilpikonnat, delfiinit ja eksoottiset kalalajit ovat Raja Ampatin rikkaus edelleen ja sopii toivoa, että tämä ei ikinä muutu. Pelkästään Raja Ampatin alueella on yli 500 erilaista korallilajia sekä reilut 1500 kalalajia.

pienihai2 (1 of 1)

Raja AmpatRaja Ampat

Autenttisuus otsikon alle voisin melkeinpä listata myös ruuan ja hygienian. On hyvä huomioida, ettei näillä saarilla mitään ravintoloita ole. Täällä syödään silloin kun ruoka-aika on ja silloin myös syödään sitä mitä tarjotaan. Ruuat olivat Indonesialaiseen tapaan tulisia, mutta ei muuten kovin maustettuja. Aamiaisesta lähtien tarjottiin riisiä tai nuudelia, friteerattuja banaaneja tai kananmunarullia. Ja kaikkea dipattiin sambalissa tietenkin. Meillä ei majoituspaikoissa ollut tarjolla juomiseksi muuta kuin vettä tai kahvia, joten jos haaveilee limppareista tai alkoholista, niin sitä kannattaa raahata omatoimisesti mukaan. Joissakin Kri saaren majapaikoissa oli Bintangia myynnissä muistaakseni 80 000rupian pullo hintaan (yli 5€).

homestay7 (1 of 1)Paikallinen menovesi

homestay9 (1 of 1)

Hygieniasta sen verran, että suolaisiin merivesisuihkuihin kannattaa varautua. Wombonissa hanoista tuli melko suolatonta vettä, mutta Doberaissa se taas oli aivan suolaista. Itse pärjäsin tälläisissä olosuhteissa hyvin, sillä välillä keräsin sadevettä suoraan bungalowin terassilla tai sitten tuhlasin puoli pulloa juomavettä viimeiseen huuhteluun.

vesikeruu (1 of 1) – kopio

Turismi

Turismi Papualla on edelleen melko lasten kengissä ja meidän länkkäreiden tapoihin ei olla vielä totuttu. Kellonajat olivat usein ongelmana ja melkeinpä jokaikinen ruoka syötiinkin sitten kylmänä. Joka kohteeseen oli matkaa vain tunti, oli se sitten todellisuudessa vartti tai neljä tuntia.
Länsimaalaisia ei siellä pyörinyt näiden viikkojen aikana kovinkaan montaa, sillä muutaman viikon sisällä taisimme nähdä alle 10 muuta. Muuten turistit olivat paikallisia, Singaporelaisia tai Malesialalaisia.

Indonesian 33:sta provinssista Papua on kaikista “huomiotta jäänein”, johtuen esimerkiksi sen sijainnista. Papualaisten koulutuksen taso on aivan järkyttävän retuperällä, eikä valtion rahat ole monenakaan vuonna riittäneet alueen olojen kehittämiseksi. Kyläläiset ovat vain kyläläisiä, eikä heillä ole esimerkiksi säästämisestä, tapa kasvatuksesta tai muustakaan meille itsestäänselvästä asiasta sen suurempaa kokemusta. Valehtelu on melko normaalia ja mekin kohdattiin sitä muutaman kerran, vaikkei valehtelulle olisi edes ollut oikeasti minkäänlaista tarvetta.

Raja AmpatRaja Ampat

Luonnonsuojelun ymmärtämisessä on vielä täälläkin paikallisilla turisteilla melkoisen paljon harjoiteltavaa. Koralleja, kilpikonnia ja meritähtiä on aivan pakko päästä räpläämään ja me taas Topiaksen kanssa nieltiin litra suolavettä, kun jouduttiin ojentamaan paikallisia matkakumppaneita.
Tähän aiheeseen palaan myöskin myöhemmin tarkemmin, sillä kävimme hyvin mielenkiintoisen ja pitkän keskustelun Doberain omistajan, Aswadin kanssa.

Mitä ottaisin ehdottomasti mukaan?

Jos matka menee suomesta suoraan Sorongiin, niin raahaisin jo suomesta aurinkorasvaa. (Koralliystävällistä tietenkin)
Aasialaisilla on käsittämätön halu hölvätä itseensä valkaisevaa aurinkorasvaa ja sehän ei tietenkään meille sovi, koska me haluamme tehdä tämän kaiken päinvastaisesti. 😀 Me matkustimme pelkillä käsimatkatavaroilla ja tyhjensimme jo suomessa aurinkorasvat pienempiin 100ml purkkeihin.
Saarille ottaisin mukaan naposteltavaa (Ötökkävaara!! Säilytys minigrip pusseissa), ehkä muutaman limpparin, taskulampun, varavirta, pesulappuja, hygieniatarvikkeet, teippiä ja baygonia. Käteistä tietenkin… Waisain kylällä on automaatteja.

laituri2 (1 of 1)

doberaisilta (1 of 1)

Milloin matkustaa?

Täydelliset olosuhteet saarilla ja merellä on lokakuusta huhtikuuhun. Kesä- , heinä- sekä elokuussa meri on aivan villinä ja osa resorteista sulkeekin kesäkuukausiksi. Välimatkat merellä tosiaan on pitkät, joten reissun ajankohta kannattaa suunnitella tarkkaan. Sukeltajien varsinkin, sillä alueella on todella kovia virtauksia. Ei ole urbaanilegenda, että sää voi merellä vaihtua aivan yllättäen. Seesteisen täydellisestä säästä lähtiessämme neljän tunnin venereissulle, kerkesin tosiaan pelkäämään jo kuolemaa useampaan kertaan ja sitten taas nauramaan onnesta delfiinien hyppiessä horisontissa.
Noin yleisesti ilmasto päiväntasaajan eteläpuolella on jo melkoisen trooppista ja ilmankosteus todella korkea koko ajan. Lakanat  ja vaatteet ovat kosteat jatkuvasti, eikä aurinkoiset hetket niitä kerkeä kauaa kuvina pitämään.

Budjetti – Money well spent

Niin kuin olen jo muutaman kerran saattanut todeta, niin Raja Ampatille matkaaminen ei ole budjettiystävällistä touhua. Se on vaivan arvoista, muttei sitä voi tai kannata verrata mihinkään muuhun Indonesian hintatasoon. Korruptio näkyy ja kuuluu Papualla puheissa ja hinnoissa, joten sitä on vain länkkärin näkökulmasta katsottuna mentävä ja maksettava.

Raja Ampatille mentäessä maksetaan Waisain satamassa PIN-maksu, jonka tarkoituksena olisi ohjata rahat alueen luonnonsuojeluun. Meille länsimaalaisille maksu on niinkin suuri kuin 1 000 000rp (60€) ja paikallisille matkustajille 500 000rp. Tuokin maksu olisi mielestäni ihan ok, jos se menisi sinne, minne sen on tarkoitettukin menevän. Meidän rahat nimittäin jaettiin siinä kojussa aika räikeästi kahteen osaan. Osa meni sinne minne pitikin ja osa taas livahti paikallisen huslaajan taskuun ja meidän merkinnäksi taisi tulla paikallinen vierailija…

waisai2 (1 of 1)

Hintataso isommissa kaupungeissa kuten Sorongissa tai Waisaissa on ruuan ja kyytien suhteen aivan normaalia Indonesian tasoa.
Waisain satamasta eteenpäin lähtiessä, kannattaa olla suunnitelmat jo selvillä. Nettiä ei saarilla ole ja ainoastaan paikallisista liittymistä Telkomselillä saattaa toimia mobiilidata.

Hintaerittelyä
Helsinki – Singapore – Helsinki  | Finnair 470€
Singapore – Jakarta – Singapore | Air Asia 80€
Jakarta – Sorong – Jakarta | Nam Air / Batik Air 206€

Total 756€ / hlö

Majoituksia meillä oli yhteensä 5, joista kolme oli vain siirtymisen tuomia pakollisia öitä.

Fave Hotel Sorong 20€
Wombon Homestay + Island hopping 4 yötä / 5 päivää 280€
(Sisältäen laivamatkat Sorongista asti, neljän päivän laivamatkat, ruuat, vedet ja kahvit.)
Hotel Raja Ampat Waisai 20€
Doberai Eco Resort 7 yötä / 8 päivää yksityisellä saarella  582€
(Sisältäen laivakyydit Waisaista resortille, kajakit, trekkaus mahdollisuuden, snorklauksen, ruuat, vedet ja kahvit.)
POP! Hotel Jakarta 15€

Total 917€ / hlö

PIN 60€

Sain kulutettua reissun aikana vielä erinäisiin ostoksiin 160€
(rantapyyhe, hyttysmyrkkyjä, ruokaa, juomista, taksimatkoja, yksi laivamatka, lentokenttäkyytejä, herkkuja..ainankin)

Eli 16 päivän rykäisyn hinnaksi lentoineen ja kaikkine kuluineen tuli 1 673€ / hlö

Halvempiakin reissuja on tullut heitettyä, mutta mikään kohde ei ole ikinä ollut näin koskematon.

Raja Ampat

Minulle Raja Ampat oli se täydellisin paratiisi ikinä ja suurena haaveena onkin lähteä sinne lähivuosina takaisin pidemmäksi aikaa.
Nyt olen löytänyt jotain sellaista, mikä täyttää minun kriteerini paratiisista ja en tähän hetkeen tarvitse mitään muita unelmia <3
Kaikkine pelkoineni ja onnen hetkieni kautta voin sanoa, että siellä oli minun paikkani.

Lue lisää Raja Ampatin seikkailuista:
Matka autenttiseen paratiisiin muutti elämäni