Montenegro

Lavender Bay, Kotorinlahden helmi

morinj3 (1 of 1)

Kuvittele herääväsi joka aamu näihin maisemiin, ihailemaan hiljalleen heräävää Montenegron Kotorinlahtea. Aamuiset virkistävät uinnit joko meressä tai uima-altaassa ovat jokaisen aamun kohokohtia. Eihän tätä maailmaa voi kuin ihailla tämän upean altaan reunalla istuen.

monte5 (1 of 1)

Kun päätin, että meidän reissu tulee kulkemaan muutamien Balkanin maiden läpi, oli Montenegro niistä yksi ehdoton valinta. Pikaisten googletuksien jälkeen upea Kotorinlahti nousi välittömästi yhdeksi suosikki kohteekseni.
Tiesittekö, että minun kohde valinta saattaa melko usein syntyä pelkästään kivan hotellin tai asunnon löytämisen perusteella? Niin kävi nimittäin Kotorinlahdenkin kanssa, sillä tälläkin reissulla mieluisin yöpaikka löytyi noin 25 kilometrin päästä Kotorista, Morinjin pienestä kylästä.

Tervetuloa pienelle matkalle tuohon ihastuttavaan kylään <3

monte18 (1 of 1)Morinj

morinji

Lavender Bay Apartment C12
Lavender Bay Apartment sijaitsee upealla paikalla, avaten mielettömät maisemat Kotorinlahdelle. Lavender Bay tarjoaa luksustason asuntoja, joista monet ovat myös matkailijoille vuokralla tietenkin eri omistajilla. Asuntoja löytyy siis useampia, joten jokaisen silmään löytyy varmasti sopiva vaihtoehto sekä vuokranantaja. Me päädyimme vuokraamaan neljäksi yöksi valoisan yhden makuuhuoneen asunnon Robilta. Asunnon lisäksi vieraat saavat käyttää vapaasti asuinalueen kaikkia palveluita kuntosalista aina uima-altaaseen asti.

Alunperin löysin tämän asunnon Airbnb:stä, mutta loppujen lopuksi teimme varauksen Bookingin kautta. Miksi? Airbnb:ssä pitää aina maksaa varausmaksu, joten saimme kokonaishintaa hieman alennettua tällä tavoin. Rob vuokraa asuntoa vähintään neljäksi yöksi ja Bookingin kautta tällä hetkellä yöhinta näyttäisi olevan noin 105€. Hintaan ei kuulu siivousmaksu, joka on lisäksi 60€.
Asunto ei siis ole mikään super halpa, mutta puitteet täydelliseen lomailuun olivat täydelliset. Kotorista olisi saanut majoituksen huomattavasti edullisempaan hintaan, mutta tämän asunnon jo nähtyäni, en voinut enään muuta ajatellakaan.

Booking – Lavender Bay Apartment C12

monte50 (1 of 1)

Robin asunto on tosiaan C12 ja se sijaitsee toisessa kerroksessa. Asunto oli todella rauhallinen, eikä samalla käytävällä nähty kuin muutamassa asunnossa liikettä koko neljän päivän aikana.

monte1 (1 of 1)Asunto oli suuri, valoisa ja ennen kaikkea viihtyisä.

monte3 (1 of 1)

monte10 (1 of 1)

monte11 (1 of 1)

monte4 (1 of 1)

monte12 (1 of 1)

monte2 (1 of 1)

monte34 (1 of 1)

Lavender Bayn piharakennuksessa sijaitsi myös respa sekä pieni putiikki, jossa työskenteli päivittäin todella hyvää englantia puhuva henkilökunta. Putiikista sai ostettua esimerkiksi juomia altaalle ja respan avulla hoidettua mm. bussilippujen tulostamista sekä taksin soittamista.

sauna1 (1 of 1)

Samasta rakennuksesta löytyi kuntosali, poreamme, sauna ja höyrysauna. Kaikki palvelut ovat “asukkaiden” vapaassa käytössä ja saunan voi käydä napsauttamassa itselleen päälle halutessaan!

sauna (1 of 1)

monte78 (1 of 1)Tällä upealla altaalla viihdyimme useamman tunnin päivästä.

monte32 (1 of 1)

Yhteydenpito Robin kanssa oli helppoa whatsapp-sovelluksen avulla. Laittelimme edellisenä iltana hänen kanssaan viestiä saapumisajastamme ja meitä oltiinkin vastassa aamulla asunnon edessä. Me saavuimme Kotoriin yöbussilla ja perillä olimme aamun sarastaessa seitsemän aikaan. Meidän onneksemme asunnossa ei ollut sinä aamuna enään vieraita ja pääsimme heti aamusta jo asuntoomme pienille aamu-unille rankan matkustamisen päätteeksi.

monte31 (1 of 1)

Aina silloin kuin maltoimme nousta altaasta suuntasimme yleensä syömään tai visiitille Kotoriin. Kotorista Herceg Noviin kulkeva rantatie kulkee monien Kotorinlahden pienien kylien läpi ja Morinj on tosiaan noin puolen tunnin päässä Kotorista ja noin tunnin päässä Herceg Novista (bussilla matkustaen). Käsitin Morinjin alkavan ja loppuvan kylän kyltteihin, eikä tämä kylä voi koollaan kehuskella. Rantaviivaa sillä ei ole montaakaan kilometriä, mutta sen kapeat kadut mutkittelevat jonkin matkaa kohti vuorenrinteitä.

tie (1 of 1)

Tämä melko jyrkkä tie vei asunnolta alas rantatielle. Rantakadulta löytyi kylän ainoa pieni kauppa, josta sai ostettua perus ruokatarvikkeita. Lähin isompi kauppa olisi ollut noin 5 kilometrin päässä sijaitsevassa Risanin kylässä.

sanytttuu (1 of 1)

monte35 (1 of 1)

monte26 (1 of 1)

monte15 (1 of 1)

Morinjissa oli  vain kaksi ruokaravintolaa ja ne sijaitsevat heti Postin vieressä, rantakadulla. Me syötiin poikkeuksetta aina Sutvarassa, koska ravintolan hinta-laatusuhde oli todella hyvä. Morinjissa sekä Kotorissa ruokien hinnat olivat ravintoloissa noin 4-8€:n kieppeillä.

monte29 (1 of 1)

monte19 (1 of 1)

Rannat ovat minun kokemuksen mukaan Balkanin alueella pieni kivisiä ja niin oli Morinjissakin. Rannalla oli yksi pieni kuppila, josta olisi saanut rantatuoleja myös lainaksi.

monte13 (1 of 1)

monte17 (1 of 1)

rantan (1 of 1)

monte16 (1 of 1)

monte28 (1 of 1)

monte27 (1 of 1)

Jos ette ole aikaisemmin huomanneet, niin meidän Jaakkohan on raahannut koko kolme viikkoa skeittilautaansa mukana, myös paikkoihin joissa en uskonut skeittauksen onnistuvan. Morinjissahan ei tosiaankaan minkäänlaista skeittiparkkia tai aluetta ollut, mutta niin se hurjapää vain omat paikkansa ja spottinsa löysi. Joka ilta kävimme hieman skeittailemassa hiljaisemmalla tiellä ja löytyipä pieneltä “rantabulevardiltakin” jotain skeitattavaa 😀

monte25 (1 of 1)

monte23 (1 of 1)

monte22 (1 of 1)

jjjjj (1 of 1)

monte36 (1 of 1)

Muutama fakta:

• Ulkoasianministeriön matkustustiedote Montenegroon:
    “Montenegron lainsäädännön mukaan kaikkien ulkomaalaisten on rekisteröidyttävä 24 tunnin kuluessa maahantulosta. Hotellissa yövyttäessä rekisteröinti hoituu automaattisesti sisäänkirjautumisen yhteydessä. Yksityismajoituksessa matkailijan on hoidettava rekisteröinti itse. Rekisteröinnin voi tehdä lähimmässä turistiorganisaatiossa tai poliisiasemalla. Rekisteröinnin puuttuminen saattaa aiheuttaa sakot ja maastapoistumismääräyksen. Rekisteröintilomake näytetään rajalla maasta poistuttaessa.”
    Tämä tuotti itselleni etukäteen jo pieniä ahdistuksen tunteita, kun mietin miten typerää on aamulla ensin porhaltaa Morinjiin ja heti iltapäivästä lepäilyn jälkeen takaisin rekisteröitymään ja sitten taas takaisin. Onneksi Robin ystävät, jotka meidät asuntoon sisälle päästivät olivat tosiaan niin ystävällisiä, että hoitivat asian meidän puolestamme! Annettiin passimme heidän mukaan ja he lupasivat hoitaa rekisteröimisen puolestamme. Maksettiin passit tuoneelle herrasmiehelle 7,20€ / hlö ilmeisestikin turistiveroa.
  • Pitkien välien suhaaminen takseilla: Kotor – Morinj väli 20€ (n.20 minuuttia).
  • Bussilla sama väli hoitui 1,30€:n hintaan ja matkaan kului aikaa ruuhkasta riippuen 30-50minuuttia.Tähän loppuun muutama kartta siitä, miten Kotoriin päädyimme. Tulimme sinne nimittäin yöbussilla Makedonian Skopjesta. Otimme bussin Busticket4.me -sivustolta, jossa liput maksoimme etukäteen. Yöbussin hinta oli 30€ ja matkaan kului noin 10tuntia. Saman bussilipun olisi voinut ostaa bussiasemaltakin, mutta olimme ostohetkellä Matka-Kanjonilla, josta ei bussiasemalle noin vain lähdettykkään.

Bussi kulki Makedoniasta Kosovon ja Albanian kautta Montenegroon. Rajanylityksiä oli siis yön aikana kolme, enkä voi kyllä kehua nukkuneeni matkalla hyvin 😀 Rajanylityksien lisäksi pysähdyimme ainakin kolme kertaa kahvi sekä vessatauoille.

skopjetokotorbussilla

monte7 (1 of 1)Good night Kosovo or Albania

monte6 (1 of 1)Kosovossa vielä pirteinä

Näihin tunnelmiin ja maisemiin voisin palata ihan milloin vain uudestaan ja toivottavasti niin tapahtuukin. Ensi puraisu Montenegrosta oli meille todella positiivinen kokemuksena ja en malta odottaa näkeväni tästä upeasta maasta vielä lisää.

monte30 (1 of 1)

Jos siis suuntaatte Kotorinlahdelle ja etsitte vaihtoehtoa Kotorissa yöpymiselle, niin ehkäpä Morinj on juuri sinunkin kohde.