Bali

Koh Samuilta Balin Kutalle

Matkustamista
Matkamme Indonesiaa kohti alkoi 9.12.2013, jolloin hyppäsimme Koh Samuilta lavataksin kyytiin, joka veisi meidät Lipa noi pieriin. Meitä jo etukäteen varoiteltiin, että hinnat ovat korkeat ja ettei lavataksillakaan tultaisi pääsemään kyseiseen satamaan jne. Meillä taisi sitten käydä todella hyvä munkki, koska ensimmäinen lavataksi meidät sinne suostui viemään 200thbn hintaan. Eli ei mikään kamalan kova hinta tuohon satamaan. Air Asian lippuihin kuuluva lautta kulkee siis Lipa noi pieristä. (Raja ferry)

bali2013 (6)Lipa noi pier

bali2013 (7)Ferryssä

Olimme hieman ajoissa satamassa ja odoteltiin muutama tunti lauttaa Donsakin satamaan Suratthaniin. Lautta kesti puolisentoistatuntia ja perillä hyppäsimme sitten bussiin. Bussimatka kuului siis myöskin lentolippujen hintaan ja se vei meidät suoraan Suratthanin lentokentälle. Illalla lento oli perillä tunnin myöhästymisen takia 21.30 Bangkokin Don mueangin kentällä. Siellä oli muutama ruokapaikka auki ja saatiin syötyä pikkasen jotain ennen nukkumapaikkojen etsimistä.

bali2013 (8)

Penkit löydettiin suht nopeasti ja yritettiin taas mitä ihmeellisissä asennoissa saada unen päästä kiinni.. turhaan.. eihän siitä oikeastaan mitään tullut.
Neljän maissa aamuyöllä päästiin sitten Check inniin ja kentän sisälle odottelemaan lentoa.
Tunnit menivät nopeasti ja lento Balille kesti noin 3,5tuntia.

Perillä oltiin noin puolen päivän aikaan (10.12.2013) ja edessä oli vielä tinkiminen taksien kanssa. Huoh, sama juttu joka maassa ja siltikään siihen ei totu. Tällä kertaa saatiin matka lentokentältä Kuta beachille noin 6euroon tinkaamalla. Ja varmasti olisi irronnut vieläkin halvemmalla ehkäpä jopa puoleen hintaan..mutta ei vaan jaksanut.

Meitä kerkesi taksikuski tuossakin vaiheessa hieman huijjailemaan kun maksun aika tuli. Matka maksoi siis 120 000IDR ja annoin hänelle 200 000IDR, hänellä ei ylläri ylläri ollut koko rahaa ekana antaa takaisin ja siinä sitten rahoja pyöritellessä häneltä löytyikin se 80 000IDR.. ok ja kiitos ja mukavaa päivän jatkoa. Illalla kuitenkin meille kerrottiin että kaksi meidän 10 000IDR seteliä eivät olleet enään käytössä.. joten meille tungettiin edesmennyttä rahaa 1,20€uron verran ja kyllä taas syletti, ettei oltu etukäteen kateltu paikkalisen valuutan kuvia netistä.. No tästähän opimme.
Ja voin kyllä kertoa, että muutenkin noi indonesian rupiat sekoittaa pään kuin pään. Miljoonistaan ei enään pysy kärryillä :p

bali2013 (18)Ylempänä oikea seteli ja alempi vaihtoehto onkin sitten se vanha raha

Saavuttiin kuitenkin jo etukäteen varattuun Tune Hotelliin kätevästi ja Kuta beachin ihmettely sai luvan alkaa. Täällähän on mähinää yhtä paljon kuin pienessä muurahaispesässä, mutta siihen oltiin varauduttu ja eikä se oikeastaan haitannut. Se on selvä juttu ettei täällä montaa yötä viihdy huijattavina, mutta pakkohan se kuuluisa Kuta beach oli nähdä. Näky oli mahtava piitsille päästyämme. Aallot suosivat rannassa satoja surffaamista opettelevia ja ilmakin oli mitä parhain. Me keskityttiin ensimmäisenä päivänä aurinkoon ja aalloissa pomppimiseen 🙂

bali2013 (13)

bali2013 (14)

bali2013 (3)

Illalla mentiin uudestaan Kuta beachille ja istuttiin satojen muiden kanssa katsomaan auringonlaskua. Ei olla ikinä ennen oltu rannalla noin monen ihmisen kanssa ja fiilis oli kuitenkin aika mahtava. Kaikki katsoivat auringonlaskua ja toisessa päässä rantaa taisikin olla jotkut bileet. Vaikka monet haukkuvat Kuta beachin aivan lyttyyn, on se minun mielestä kiva käydä katsomassa itse. Se on totta, että ei täällä saa hetkeäkään rauhaa edes kävelessä kadulla.. saati sitten makoillessa rannalla. Tavaran ja palveluiden myyjiä on niin paljon, että hermot ovat tiukilla välillä.

bali2013 (5)

bali2013 (24)

bali2013 (21)

bali2013 (22)

bali2013 (23)Ensikosketus maahan on kuitenkin positiivinen. Kaunista.

Tune hotelli, Bali Kuta beach
Hotelli sijaitsee muutaman korttelin päästä rannalta ja on hiljaisella paikalla sivukujalla. Huoneen hinta oli noin 200 000IDR (12€) kahdelle hengelle ja siihen sisältyy kuuma vesi ja tuuletin. Lisämaksusta saa esim. telkkarin, ilmastoinnin. Pyyhkeistä joutui myöskin maksamaan euron. Hotelli on kuin olisi omppuhotellissa.. Samanlainen fiilis tuli tästä. Eli siis suht moderni, pienet huoneet ja saat sen mistä maksoit. Suosittelen hintalaatu suhteelta kaikille ja tosi hyvä paikka jos haluat varata jonkun huoneen vaan etukäteen. Ei tarvitse ainakaan jännittää, että minkähän luukun sitä tuli taas varattua. Ja Tune hotelshan on ketju ja heidän hotellejaan löytyy useista Aasian maista.

bali2013 (10)

Seuraava siirto
Niinkuin alussa totesin niin meillekin riitti tämä muutama päivä Kutalla. Huomenna aamulla 06.00 lähtee kyyditys sitten Lombokkia kohti. Luettiin hirveästi eri keskustelupalstoja liittyen kuljetuksiin Kutalta Lombokiin.. Monet kehuivat Peramatour nimistä yhtiötä ja päätettiin lähteä heidän liikkeessä käymään ja keskustelemaan hinnoista. Heidän kautta kahden tunnin ajomatka Padang Bain satamaan kustantaisi 60 000IDR (3,66€) per henkilö. Lautta (4tuntia) maksaisi satamasta n.40 000IDR (2,5€). Eli halpa reitti Lombokin Lembar satamaan, jos aikaa on. Speed boatin saisi tuolle välille n. 500 000IDR (n.32€) siihen kuului, jollain firmoilla myös kyyti Kutalta satamaan.

Meinattiin suunnata ekana muutamien suosittelujen perässä Lombokin eteläosaan Kutalle ! 😀 Eli Kuta beachistä ei täysin päästä eroon nytkään. Lombokin Kuta on kylläkin paljon pienempi, rauhallisempi ja ei ole vielä ainakaan aussi nuorten suosima bile paratiisi.
Peramatour myös myy suoraan matkoja Lombokin Kutalle ja päädyttiin sitten ostamaan heiltä suoraan tuo paketti. (Lembarista ajaa vielä noin kaksi tuntia Kutalle). Matkan hinnaksi tuli kaikkine kyyteineen 275 000IDR (16€). Jää nähtäväksi sitten paikanpäällä, että kuinka paljon otettiin takkiin tuolla viimeisellä ajomatkalla. Nähtiin helpommaksi ottaa koko matka pakettina, ettei tartteisi taas Lombokissa miettiä taksien välimatkoja ja hintoja.. Nehän siellä satamassa luultavasti jo kärkkyykin hyvin innoikkaina saapuvia turisteja.
Balin Kutalta Lombokin Kutalle kestää siis noin 8tuntia. JEIJ! 🙂

bali2013 (1)Ensimmäinen matka Kutalta Padang Baihin

bali2013 (2)Lombokin Lembarista reitti Kutalle etelään

Pikkutietoa:

• Tupakointi paikkoja on Suratthanin kentällä check innin jälkeenkin. Don mueangin kentällä on mahdollista tupakoida ilmeisesti ainoastaan international lennoille mentäessä. Kun lentää maan sisäisiä lentoja, niin tupakointi ei kentällä ole mahdollista enään.
  • (Edit: 24.9.2016 ei enään tarvitse Visa on arrivalia alle 30päivän matkalle) Kannattaa vaihtaa Indonesiaan mentäessä Visa on Arrival rahat valmiiksi dollareina. Helppoa kuin mikä, mennä tiskiltä toiselle tämän jälkeen. (1.Visa on arrival 2.maahantulotiski 3. Matkatavarat 4. Vielä yksi tavaroiden läpivalaisu piste) Meillä tämä kaikki oli n. puolessa tunnissa ohitse.
  • Kannattaa myös koneessa täyttää huolellisesti maahantulokortti, jottei tarvitse kentällä enään paneutua siihen lappuseen. (Sama koskee muitakin maita, jossa laput koneessa jaetaan)
  • Älä anna Indonesian lentokentillä tai muissakaan paikoissa missä kannat matkatavaroitasi, paikallisten lähteä niitä kantelemaan. Joudut muuten maksamaan heille tippiä erikseen. Kokemusta ei heidän tipeistään ole, mutta varmasti nyhtävät kaiken ylimääräsen juuri maahan saapuneilta turisteilta.
  • Takseja ei kannata kentillä, satamissa yms. ottaa heti ensimmäiseltä tarjoajalta. Syrjemmältä saa varmasti hieman halvemmalla hinnalla kyydin. Esimerkiksi Balin kentällä ulos tullessa joka puolella odottelee taksikuskeja.. Jos malttaa heidän ohitseen kävellä parkkihallin ja lentokenttävero maksupisteen ohitse, löytää varmasti halvemmat kyydit. Koska kuskit ovat jättäneet autonsa parkkiin, joka heidän on sitten matkustaja kyydissä maksettava.
  • Tutustu vaikka netin välityksellä paikallisiin valuuttoihin jo etukäteen. Esimerkiksi katso kuvat ja kirjoita muutamia itselle selkeitä summia paperille ja niiden euro määrät.